برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه | 8 ایده برای ایجاد فضایی شیک و کاربردی

برای بازسازی موفق یک آشپزخانه داشتن برنامه مهم است، زیرا برای بسیاری از افراد آشپزخانه مکانی مهم تلقی می شود و ساعات زیادی در روز در این مکان سپری خواهد شد. مراحل برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه شامل محل ذخیره سازی، چیدمان، لوازم، نورپردازی، مواد، سبک، رنگ و نکات دیگر هستند. قبل از اینکه با یک طراح داخلی در مورد ایده های خود و ایشان صحبت کنید، ابتدا زمانی را صرف فکر کردن به موارد و سبک هایی کنید که تمایل دارید در آشپزخانه خود به کار ببرید.

قبل از شروع بازسازی زودتر با طراح خود ملاقات کنید، به خصوص اگر پروژه شما نیازمند انجام کارهای ساختمانی است. به توصیه های طراحان دقت کنید و به موقعیت دیوارها، پنجره ها، درها و کابینت ها نیز توجه داشته باشید زیرا این اصول برای بازسازی آشپزخانه مفید و ارزشمند هستند.

در ادامه به شما ایده هایی را ارائه می دهیم تا به کمک آن ها بتوانید آشپزخانه مورد انتظار خود را بازسازی کنید.

برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و چیدمان آن

1. انتخاب استایل کابینت ها

اولین قدمی که می توانید در برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه به آن توجه کنید؛ انتخاب رنگ، استایل، اندازه و جنس کابینت ها است که معمولا نقطه آغازین برای شروع بازسازی خواهد بود. البته می توان این کار را در مراحل بعدی انجام دهید، اما بهتر است، زودتر اقدام کنید.

یکی از نکاتی که طراحان پیشنهاد می دهند و هنگام پروژه بازسازی باید به آن توجه کنید؛ نوع استایل است. سبک معاصر را می پسندید یا سنتی؟

 نه تنها استایل کابینت ها و درب ها مهم هستند، بلکه نوع چیدمان نیز حائز اهمیت است، چون نحوه چیدمان شما بر فضای آشپزخانه و سبک کلی تأثیر دارد.

برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و انتخاب کابینت

2. توجه به لوازم مورد نیاز آشپزخانه

به کار بردن لوازم مورد نیاز هنگام بازسازی کلید اصلی برای داشتن یک طراحی موفق است. می توانید ترکیبی از لوازم های مدرن و مختلف را در یک فاصله معین کنار یکدیگر قرار دهید تا بتوانید به راحتی از آن ها بهره ببرید. مثلا برای هر کدام از کارهای آماده سازی، پخت  و پز و تمیز کاری فضای مجزا در نظر بگیرید. با این روش برای سرآشپز یک فضای انعطاف پذیر و راحت فراهم می شود.

اگر آشپزخانه شما کوچک است، نباید باز کردن درهای فر، یخچال یا فریزر مانعی برای رفت و آمد شود.

3. برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و نحوه چیدمان آن

یکی از اساسی ترین نکات کلیدی برای موفقیت در برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه، نحوه چیدمان است به خصوص اگر به دنبال ایده هایی برای بازسازی آشپزخانه های کوچک هستید.

چیدمان علاوه بر کاربردی بودن باید شرایط را برای حضور و ورود راحت در آشپزخانه فراهم کند. وسایلی مانند پرده را می توان به راحتی تغییر داد، در حالی که چیدمان آشپزخانه را خیر. سینک، یخچال و اجاق گاز را باید معمولا به صورت مثلثی بچینید، با این روش به دلیل آن که رفت و آمد در این مکان زیاد است فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت و می توانید سریع تر و راحت تر به کارهای خود برسید و به لوازم مختلف دسترسی داشته باشید.

چیدمان آشپزخانه را طوری ایجاد کنید که وقتی تعداد افراد زیادی برای انجام کارهای مختلف و غذا پختن وارد آشپزخانه می شوند، فضای کافی برای حضور در این مکان موجود باشد و از لحاظ فضا کمبود خاصی حس نشود، همچنین محل قرار دادن وسایل ایمن باشد و خطری افراد را تهدید نکند.

فضاهایی را هم برای قرار دادن اکسسوری های کوچک در نظر بگیرید و وسایلتان بر روی زمین قرار دهید یا بر روی دیوار خالی نصب کنید تا احساس سرزندگی و شادابی به آشپزخانه خود بدهید.

برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و اکسسوری مناسب

بیشتر بخوانید: بهترین دکوراسیون و طراحی آشپزخانه در سال 2021 و معرفی 20 مدل جذاب

4. تعداد محل ذخیره سازی

تعداد و اندازه محل ذخیره سازی یک ایده شخصی است. از آنجایی که تعداد افراد هر خانواده متفاوت هستند، بنابراین قبل از شروع برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه چیزهایی را که تمایل به ذخیره آن ها دارید را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید وسایل کوچک خود را در معرض دید قرار ندهید، فضایی را برای توستر، کتری و دستگاه قهوه ساز خود طراحی کنید تا آن ها به خوبی و مرتب کنار هم قرار بگیرند.

به ذخیره سازی ارگونومیک، استفاده بهینه از کشوها، قرار دادن بشقاب ها در قفسه ها و به علاوه به مکانی محکم برای قرار دادن لوازم سنگین تر فکر کنید.

5. برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و انتخاب رنگ مناسب

نظرتان در رابطه با انتخاب رنگ آشپزخانه چیست؟ اگر قرار است کابینت های آشپزخانه شما به صورت دستی رنگ آمیزی شوند، صبر کنید تا برای بازسازی سایر عناصر نیز تصمیم بگیرید پس از آن به انتخاب رنگ محیط بپردازید اگر نه، ابتدا به رنگ کابینت ها فکر کنید.

انتخاب پالت رنگ برای آشپزخانه شامل پیشخوان ها، دیوارها و کف و همچنین کابینت می شود و شما باید ایده های رنگ آمیزی کلی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، تغییر کفپوش بسیار سخت تر از رنگ آمیزی دیوارها است. بنابراین، هرچه تغییر سخت تر باشد، باید با آرامش بیشتر و بدون عجله پیش بروید.

برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و رنگ آن

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ برای طراحی داخلی و 10 تا از بهترین رنگ ‌ها برای هر اتاق

6. جنس پیشخوان

البته فقط رنگ های پیشخوان مهم نیست. پیش خوان آشپزخانه باید هم محکم و هم شیک باشد و کلید این امر در انتخاب مواد مناسب است. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، انتخاب متریال مناسب برای همه سبک ها و بودجه ها وجود دارد.

برای پیشخوان اگر سنگ انتخاب می کنید باید توجه داشته باشید که ممکن است در برابر نشت و استفاده از محصولات تمیز کننده به مراقبت و دقت بیشتری نیاز داشته باشد. سایر سطوح مستحکم نمی توانند این میزان منحصر به فرد باشند، ولی برای انتخاب طیف وسیعی از مدل ها در رنگ های گوناگون را ارائه می دهند و مراقبت از آن ها آسان است.

7. انتخاب کفپوش ها

به محکم و مقاوم بودن و نحوه تمیز نگه داشتن کفپوش ها توجه داشته باشید، زیرا کفپوش ها فضای پر رفت و آمد هستند.

کفپوش چوبی یک انتخاب همیشه محبوب برای آشپزخانه است، اما ممکن است برخی از افراد به کاشی چینی و یا کاشی طرح چوب به عنوان جایگزین فکر کنند. کاشی چینی غیر متخلخل است، بنابراین گزینه ای ضد لک است و برای افرادی که در خانه کودکان خردسال دارند، ترجیح داده می شود.

برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و کفپوش

8. برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه و نورپردازی

همچنین در فهرست عواملی که در برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه نقش دارند، ایده های روشنایی و منابع نوری نیز دخیل هستند. طراحان معمولا چراغ های آویز و نورهای سفید و گرم را برای آشپزخانه مد نظر دارند. آن ها بر این باور هستند که استفاده از طرح های عجیب و غریب حواستان را پرت می کند، همچنین تأکید می کنند که اگر انتخاب شما برای میز آباژور و یا چراغ های آویزی است، گزینه هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند بهترین هستند.

بیشتر بخوانید: افزایش نور طبیعی خانه | بررسی 11 ایده متمایز

سخن پایانی

برنامه ریزی برای بازسازی آشپزخانه نیازمند به توجه به برخی از ایده ها و نکات مهم و ضروری است، مانند: نورپردازی، استایل، جنس و رنگ کابینت ها و غیره. گران ترین قسمت بازسازی آشپزخانه به طور کلی کابینت ها هستند. آن ها پایه و اساس آشپزخانه شما خواهند بود پس باید برای استفاده روزانه بادوام باشند. در ضمن شما می توانید با راهنمای کارشناسان اکت تیم به بازسازی آشپزخانه بپردازید و از دکور جدید آن لذت ببرید.

منبع:

homesandgardens

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *